Tuesday, 19 March 2013

A MIRACLE from Allah s.w.t (^_^)

Bismilahirahmanirahim...Dengan nma Allah yg maha pemurah lg maha mengasihani...

SubhanAllah...Alhmdulilah...La ilaha iilAllah...Allahuakbar...

Sbelum tu, sme2 la kita berselawat ke ats baginda Rasulullah s.a.w...

Allahuma salli 'ala Muhammadin wa'ali Muhammad...

Assalamualaikum...(^_^)

Semoga kalian smua sentsa dibwah lindunganNya dn sentsa diberkati olehNya...Dan x lpa juga, semoga kalian semua berada dalam keadaan sihat2 sentiasa..Aammiinn...



Alhmdulilah...Pda hari ni, Maya bersyukur kerna masih diberi peluang utk mnghirup udara yg Allah s.w.t berikan...Allah s.w.t mash memberikn ksempatan pda Maya utk Maya terus bertaubat pdaNya...Alhmdulilah..Alhmdulilah..Alhamdulilah...Cuaca hari ni terang sgt, agak panas terik...Tp awan kelihatan cantik sgt..SubhanAllah! Indahnya cptaanMu...Sekrg dh msuk musim summer kot! Hehehe...Alhmdulilah...Maya brsyukur kerana dpat diberi peluang utk merasai keindahan cptaan Allah s.w.t..

Hari tetap berlalu pergi, seolah Maya terasa berada di dalam mimpi...Bangunlah ke alam realiti, dn terima dengan seikhlas hati apa yg bakal kamu hadapi nanti...Allah...Berikan hambaMu ini kekuatan agar tbah dn kuat utk meneruskn perjalanan hdupku yg mash pnjg ni...Mesti korg semua trtnya-tnyakn??? Bilalah admin blog kisah Hati Maya nk story psal result semalam...Sabar itukn separuh dr iman...Hehehe...

Pada tarikh 18.Mac.2013, hari Isnin semalam, merupakan hari di mna semua calon STPM 2012 perlu hadir ke sekolah utk mengambil keputusan STPM 2012..Selma 3 bulan penantian kita, x sngka hari yg ditnggu selama ni akan tba...Allahuakbar! Rsa takut, nk demam la, gemntar, nk menangis...Semuanya ada dalam hati ketika tu..Tak tahulah, nk cerita rsa yg Maya alami ketika tu...Malam pula, tak boleh nk tdur...Setiap msa trjga...Hnya mmpu berdoa dn bertawakal ketika itu...Leps tu, mood pula jadi tidak tentu arah..Allah..Allah..Allah...Sekali lg Maya perlu melalui merasai perasaan ini lg...Hnya Allah s.w.t yg tahu keadaan Maya ketika itu...When people says to me like this, there are so much butterflies around your stomach right now..Especially, mak Maya yg suka mengusik Maya msa tu...Hehehe...Mak..Mak...Sbb tu yg syg mak sgt tu :)

Mata tak berhenti dari tengok jam, dalam hati berbisik, "Ok...4 jam lg...Ok...1 jam lg..."...Dn ketika itu, Maya mula berserah...Hnya pda Allah s.w.t aku bertawakal...Mak Maya mash sempat lg berikan kta2 pjukan sbb tangan msa tu dh sejuk...Dan dh tdak mmpu berkata apa2..."Mak terima seadanya Nina...Nina dh usaha dn sekrg terma apa yg Allah berikan nnt.." Di saat sebegini, ada mak disisi Maya dn tak lupa Allah s.w.t...La Tahzan!!!

Dh lma juga x mnjejakkn kaki ke sekolah, memg terasa lain dengan pkai baju sekolah...Allah...Nk sekolah balik!!!! Hehehe...Adik2 semua pndg pelik je kat ex-senior diorg yg comel2 ni...Hihihi...Perasan pula dia ni! Semua dh tertngu-tngu di dewan besar sekolah Maya...Dewan SMK Tun Syed Sheh Barakhbah menjd bukti Maya ambil result pda msa tu...Maya ingat kwan2 yg lain dh smpai, rupa2nya...Diorg lambat lg dr Maya...Maya nk jmpa diorg, sebb rndu sgt nk bertemu dengan diorg..Tp, situasi tdak mengizinkan pda ketika itu..Keadaan bapa Maya yg kurg sihat..Bapa Maya bru shja keluar dr hospital..Keadaan dia mash lemah tp digagahkn jua demi melihat kejyaan anak dia yg sorg ni, Maya la...

Hampir smpai ke dewan, Maya brpeluang jmpa dengan Cikgu Paridah, ckgu pengajian am Maya dlu...Dia byk membntu Maya dlam subjek ni...Maya rsau sbb pengajian am merupakan subjek syarat wajib lulus dlm STPM..Kalau gagal, agak sukar nk melanjutkan peljran ke IPTA..Apabila dalam pelukan ckgu msa tu, air mata tak mmpu bertahan lg...Rsa gementar dn rsau kerana result belum keluar lg..Ckgu Paridah sempt pjuk Maya, dia pesan jgan takut...Cma dia senyum dekat Maya..Mcm ada yg tak kena lg msa tu...Aneh! Ckgu2 di dalam dewan mula bagi pengumuman...Pra pelajar STPM 2012 boleh ke hdpan utk ambil keptusan...Disebbkn nk cepat, Maya pn brgegas kt meja Ckgu Chan, gru kelas Maya dlu...Kebetulan shbat Maya, Kanan dh pergi dlu..Maya sempat brjmpa dgn ckgu BM Maya, ckgu yg palg rapat dengn kami...Dia cuma pesan, jgan takut...Mcm biasa, ckgu Foziah pn trsenyum dkat Maya...Aneh utk skali lg! Brtmbah nk menangis msa tu...Allah...Hnya pda Kau aku bertawakal..Dh smpai turn Maya, ckgu Chan ckap...Your result is not bad...Maya lg cuak msa tu...Mula menangis dh.. :'(

Sbelum ambil slip keptusan, Maya perlu menandatangani sjil berhenti sekolah trlebh dhlu...Lepas dpat, ckgu Chan hulurkn slip keptusan..Maya terus brgegas kt mk ngan bapa msa tu...Maya dh menangis, tangan trketar-ketar nk buka slip msa tu...Pda awalnya Maya serahkn kt bapa tp bapa Maya suruh Maya beranikan dri..Dengan lafaz bismilahirahmanirahim...Tergamam!!!

"Mimpikah aku???..." Tak percaya...

Mak dh peluk Maya msa tu, kebetulan ckgu Mariani dtg menanyakn mngenai pointer...Selepas ditmbah dn dibahagi...Ckgu Mariani ada beritahu, "In Shaa Allah, ada peluang masuk ke IPTA...Cma awak perlu pndai memilih kos.."...Alhamdulilah ya Allah...Alhmdulilah...Alhmdulilah...Syukur ke hdratMu, ya Allah...Maya x jngka...Maya x prcya...Sehinggakan mak Maya pn terdiam...Dialah org yg paling kecut perut msa tu...Dialah yg paling risau dgn keptusan Maya...Apa yg mak Maya doakn selma ni, hrapkan dari Maya...Dh trcapai di mata mak Maya...Cuma dia hnya mmpu menangis kegembraan melihat kejyaan dr Maya...Lepas semua rsa gementar semua dlm dri Maya...Hnya Allah s.w.t yg tahu persaan Maya ketika itu...Segala susah pyah yg Maya tempuhi, usaha Maya yg tak pernah berhenti...Sekrg...Allah s.w.t dh buktikan...Inilah keajaiban dr yg maha berkuasa..Inilah kekuasaanNya...Inilah hasil disetiap usaha yg Maya lakukan...Doa Maya yg tdak pernh berhenti dn terakhir...Maya hnya mmpu bertawakal...

"Sesiapa yg bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu, dia akan memperoleh hasilnya..."



Kejyaan yg Maya peroleh sekrg ni, semua dari Allah s.w.t...Tiada hadiah bermakna yg mmpu Maya berikan sbgai tnda membalas jasa mak dn bapa dn buat ckgu2 Maya..Inilah hadiahnya, hadiah dr kejyaan yg Maya peroleh ini..Terutama buat mak, yg teringin sgt melihat anaknya melanjutkan pelajaran ke universiti..Ini hadiah dr Nina, mak...Belum pernah Maya melihat, mak senyum dr Maya dpat keptusan ni sehingga mak nk tidur..Memg susah nk lihat kegembiraan mak pda msa tu, dn Maya brsyukur pda Allah s.w.t...Sbb, Maya mmpu mngembirakan hati mak, doa mak telah dimakbulkn oleh Allah s.w.t...Maklah org yg paling gembra msa tu...Segala persaan kecut perut dn rsau msa tu dh dilepaskn semuanya..Allah s.w.t gantikan dgn kgembiraan..Terima kasih ya Allah...

"Dan barangsiapa yg bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mecukupkan (keperluan) nya.."

(Surah at-Thalaq [65] : 3)

The End of my story..Alhmdullah...Mngenai pointer tu, tak naklah nk hebohkan..Bersyukr dgn apa yg dpat...Hehehe...Biarlah rhsia...Cma Maya mnta, doakn utk Maya dn shbat yg lain utk masuk ke universti plak...Aaammiiinn...Dikesemptan ini juga, Maya nk ucapkn tahniah kpda semua shbat2 hndal Maya yg trut mndpat result cemerlang...Kelas 6 Atas Perniagaan, 6 Atas Ekonomi dn 6 Atas Sains...Korg memg gempaklah!!! Alhmdulilah, sma2 kita brjya..Maya tumpg gmbra buat korg...Dn tak lpa buat shbat baik Maya, Fathiah Raihana...Best student utk STPM 2012..Thniah syg!!! Alhmdulilah...Maya doakn apa yg Fathiah impikan trcapai...Tak sbar nk tgok butik Fathiah sendri ni..Hehehe...In Shaa Allah...Smoga kita semua terus maju ke hdpan...Bukan shja berjya di dunia malah di akhirat juga...Aammiinn...Korg shbat dunia akhirat Maya...Bertemu berpisah semuanya kerana Allah s.w.t...

Terma seadanya yg kita dpat ni, angaplah itu smua pmberian dr Allah s.w.t...Sbb bg Maya korg dh buat yg terbaik sgt! Korg dh bersush pyah di tingkatan 6 ni...Inilah kejyaan yg patut korg syukuri...Inilah kejyaan yg Allah s.w.t berikan...In Shaa Allah...Ada rezki buat kita semua masuk universiti...Jgn pernh berhenti berharap dr Allah s.w.t...Doa dn teruskn berdoa...Aammiinn :)

Ucpan sterusnya buat ckgu2 tingktan 6 SMK Tun Syed Sheh Barakhbah..Terima kash ats segalanya...Ckgu dh bersusah pyah memberikan kami ilmu, dorongan, sokongan dn juga nasihat buat Maya dn semua...Takkan Maya lupakan..In Shaa Allah, Maya akan mnfaatkn segala ilmu yg ckgu berikan selama ni..Maya hnya mmpu berdoa, menadah kedua tgn kepda Allah s.w.t agar Allah s.w.t memblas segla jsa ckgu selama ini...Maya sygkn ckgu semua...Ckgu juga dh byk membntu terutma saat Maya trjatuh dlu, ckgu tak ptus2 berikan sokongan kt Maya...Ckgu sentsa melihat keadaan Maya...Ckgu membntu sedya upya ckgu utk melihat kami semua berjaya...Terma kash ckgu, terma utk segalanya...Dn ckgu...Sy nk mnta maaf, kerana apa yg ckgu hrapkn selma ni..Kami x dpat tunaikn kerana rezeki kami hnya disitu dn yg paling pentg..Kami semua dh buat ckgu semua trsenyum melihat result gempak dr kami...Hehehe...Alhmdulilah :)



Kali terakhir pkai baju skola...Huaargghh!! Psti akan merindui saat2 ni...Bak kta bapa Maya..Leps ni bju sekolah akan msuk dlam muzium...Errr -_-..
Rmainya arts kpop disni..Haha :D

Alhmdulilah...Maya memnjatkn rsa syukur kpda yg maha Esa..Sbb Dialah, Maya dpat apa yg Maya impikan...Allah tu sweetkn, baik sgt dgn Maya..Dia bg kegembraan buat Maya semua :)..Alhmdulilah...Sejak Maya berhijrah ni, Allah s.w.t tak pernh ptus2 memberikan kebhgiaan kt Maya...Wlaupn ada kalanya, Maya sedih...Allah s.w.t akan hadrkn sesuatu buat Maya, Dia nk lihat Maya tersenyum...Baikkn Allah kt kita...Kejyaan yg Allah s.w.t berikan ini, Maya dh rsa bersyukur yg amat dn Maya hrapkan agar Allah tetp memberikan lg dn lg...In Shaa Allah...Mungkin di universti kelak...In Shaa Allah :)

Maya ada stu ayat yg Maya pegang msa beljar dlu dn Maya akan pegang smpai bila2...Wlaupun ia hnya ayat tp mksud dia sgt mendalam...Sekrg ni, Maya nk serahkn kpda korg...Guna ayat ni sebaik-baiknya...Sbb, ayat2 ni pun Maya ambil dr seorg pnceramah dlu...Tuan Haji Nazmi...Smpai sekrg Maya ingt lg kata2 hikmah yg dia berikan kt kami cma Maya ubah skit..Hehe...

"Jika kita inginkan sesuatu, tdak kira apa2 pun...Mintalah kepada yg maha berkuasa..Iaitu tuhanmu...Allah s.w.t..."

"Hidup mesti ada mtlmat...Apa yg kita nak, kita pegang hingga ke akhir..Dn yakin pda dri yg hakikatnya kita mmpu utk mndpatnya..."

"Saat engkau bermalas-malasan, beratus ribu pesaingmu sedg beljar..."

Maya sgt gerun tgok ayat ni, Maya angp mcm ayat tu sedg berkomunikasi dgn Maya...Dia nk Maya beljar dn terus belajar...Maya ambil ayat ni dr shbat baik Maya, Fathiah comel..Hehehe :)

Dn yg terakhir sekali, Maya memg ska dgn kta2 ni...Kta2 ni dr petikan drama Korea..Hahaha..Klau korg nk thu, nk dekat exam STPM dlu..Sempt lg Maya tonton certa Korea ni...To the Beautiful You...


"Keajaiban adalah nama lain bagi usaha.."

Hehehe...Keajaiban Maya adalah doa...Doa Maya yg tak pernah ptus2 Maya mnta dr Allah s.w.t...Dn sekrg, Maya dh dpat keajaiban tu...Allah s.w.t berikan kjyaan dlm memperoleh keptusan yg cmerlg dlm STPM..Alhmdulilah (^_^)

Apa yg kita lalui semalam, akan berlalu jua...Kita kena beljar redha dn terima dgn seikhlas hati..Sbb, Allah s.w.t is the best planner..Allah know everything and keep believing Allah s.w.t...Jgn pernh berduka, sedih dn pinggirkn dri...Allah kn ada buat kita...Allah tahu msa depan kita, Allah tahu apa yg bkal kita jadi nanti dn Allah tahu segala-galanya...Yg penting, percaya dengan Allah s.w.t...

Seblum Maya mengakhiri entry kali ni, Maya dh ucpan khas utk shbat2 semua, 

Bismillahirahmanirahim...Kpda korg, sekali lg...Nina ucapkn tahniah dn syukur alhmdulilah sbb kita semua dh berjya dalam STPM kali ni...Korg semua dh buat yg terbaik...Teruskn usaha korg dn teruskn berdoa kpda Allah s.w.t...Lepas ni, ada rezki buat kita semua utk msuk ke universti...Selmat dtg ke alam kampus dn korg smua...Jga dri, jga hati dn jga iman...Letaklah Allah s.w.t dalam hati korg, sbb apa yg korg nak..Psti Dia tunaikan...Wlaupun lmbat, He knows better than us...Wlauapa pun yg terjd, ingat...La Tahzan, InnAllah ma'ana...Dia ada buat kita semua...Jgn lupakn ukhwah yg terjalin dhlu...Sme2 kita berdoa kpdaNya...Bertemu berpisah kerana Allah s.w.t...Nina syg korg kerana Allah s.w.t...Korg jgn lpa Nina ye...Nina nk mnta ampun dn mnta maaf sekiranya, dalam pershbatan kita dlu...Ada yg membuatkn korg terasa dn terkesan dihati...Apa yg Nina hrapkn..Maafkanlah...Yg baik dtg dr Allah s.w.t yg bruk..Semuanya dr kelemhan Nina sendri...

Alhmdulilah...Alhmdulilah...Alhmdulilah...

In Shaa Allah, universiti...Tngu Maya...!!! I wish to continue my stdy in UniSZA...Universti Sultan Zainal Abidin di Terengganu dalam bdg dkwah dn antropologi...Aammiinnn...

Apa pun, Maya serahkn semua pda Allah s.w.t (^_^)

Siap entry kali ni dr Maya...Alhmdulilah...Doakn buat Maya dn semua ye...In Shaa Allah...Aammiinn :)

Jazakumullah khairan katsiran wa jazakumullah ahsanal jaza (^_^)

Slesai utk entry kali ni...In Shaa Allah, tngu yg seterusnya...

As salam..Semoga kalian semua sentsa diberkati oleh Allah s.w.t..Aammiinn

Peace no War! :)

4 comments:

  1. unisza? sebelah je dgn u kak dulu.. may your dream come true darling...

    ReplyDelete
  2. Hopefully kak whda...Aammmiinn :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.. Tahniah adik. :-)

    ReplyDelete